Narator: Bogdan Alexandru Costea
Colectie: Cogito
Durata: 8h 41m
Cum ajungem sa gandim logic? Cum sa ne educam inteligenta si cum sa atingem succesul in activitatea practica folosindu-ne gandirea in mod eficient? Unul dintre cei mai de seama filosofi ai Americii, John Dewey (1859-1952), reprezentant al unui pragmatism numit „instrumentalism”, a luptat pentru libertatea civila si academica, fondand miscarea Scolii Progresiste si a promovat cu fermitate o abordare stiintifica a dezvoltarii intelectuale. Curiozitatea, jocul, adecvarea cunostintelor la lumea in care traim reprezinta metode care sustin demersul intelectual mult mai mult decat repetarea informatiilor din manual si acumularea excesiva de date.
*
Profesorul spune: «Nu va amintiti ce am invatat din manual saptamana trecuta?» in loc sa spuna: «Nu va amintiti un astfel de lucru pe care l-ati vazut sau auzit?» Drept rezultat, sunt construite in scoala sisteme de cunoastere detasate si independente care umbresc din inertie sistemele experientei obisnuite, in loc sa le largeasca si sa le rafineze. Elevii sunt invatati sa traiasca in doua lumi separate, lumea experientei extrascolare si lumea cartilor si a lectiilor. Pe urma, ne intrebam in mod stupid de ce oare ceea ce se studiaza la scoala conteaza atat de putin in afara.”
*
„In scoala, acumularea de informatii tinde intotdeauna sa se desparta de idealul intelepciunii sau al bunei judecati. Scopul pare sa fie adesea – mai ales la materii ca Geografia – sa faca din elev ceea ce s-a numit «o enciclopedie a informatiilor inutile». «A acoperi materia» este prima necesitate; educatia mintii, a doua. Gandirea, fireste, nu poate merge in gol: sugestiile si rationamentele pot aparea numai intr-o minte care detine informatii de ordin practic.” (John Dewey)
*
Cuprins
Prefata la noua editie
Prefata la prima editie
PARTEA INTAI
PROBLEMA EDUCARII GANDIRII
Cap.1 CE ESTE GANDIREA ?
I. Diferitele sensuri ale gandirii
II. Factorul central al gandirii
III. Fazele gandirii reflexive
IV. Rezumat
Cap.2 DE CE GANDIREA REFLEXIVA TREBUIE SA FIE UN SCOP EDUCATIONAL
I. Valorile gandirii
II. Tendinte ce necesita reglementari permanente
Cap.3 CALITATI INNASCUTE IN EDUCAREA GANDIRII
I. Curiozitatea
II. Sugestia
III. Regularitatea
IV. Cateva concluzii despre educatie
Cap. CONDITIILE SCOLII SI EDUCAREA GANDIRII
I. Introducere: metode si conditii
II. Influenta deprinderilor altora
III. Influenta naturii studiilor
IV. Influenta scopurilor si idealurilor curente
PARTEA A DOUA
CONSIDERATII LOGICE
Cap.5 PROCESUL SI REZULTATUL ACTIVITATII REFLEXIVE. PROCESUL PSIHOLOGIC SI FORMA LOGICA
I. Gandirea ca eveniment formal si real
II. Educatia in relatie cu forma
III. Disciplina si libertatea
Cap.6 EXEMPLE DE INFERENTA SI TESTARE
I. Ilustrari ale activitatii reflexive
II. Inferenta necunoscutului
III. Gandirea avanseaza de la o situatie echivoca la una clara
Cap.7 ANALIZA GANDIRII REFLEXIVE
I. Faptele si ideile
II. Functiile esentiale ale activitatii reflexive
Cap.8 LOCUL JUDECATII IN ACTIVITATEA REFLEXIVA
I. Cei trei factori ai judecatii
II. Analiza si sinteza: cele doua functii ale judecatii
Cap.9 INTELEGEREA: IDEILE SI SENSURILE
I. Ideile ca sugestii si conjecturi
II. Lucrurile si sensurile
III. Procesul prin care lucrurile capata sens
Cap.10 INTELEGEREA: CONCEPT SI DEFINITIE
I. Natura conceptelor
II. Cum apar conceptele
III. Definitia si organizarea sensurilor
Cap.11 METODA SISTEMATICA: CONTROLUL DATELOR SI AL DOVEZILOR
I. Metoda ca verificare deliberata a faptelor si a ideilor
II. Importanta metodei in analiza datelor
Cap.12 METODA SISTEMATICA: CON TROLUL RATIONAMEN TELOR SI AL CON CEPTELOR
I. Valoarea conceptelor stiintifice
II. Aplicatii importante in educatie: inadecvari caracteristice
Cap.13 GANDIREA EMPIRICA SI STIINTIFICA
I. Ce se intelege prin empiric
II. Metoda stiintifica
PARTEA A TREIA
EDUCAREA GANDIRII
Cap.14 ACTIVITATEA SI EDUCAREA GANDIRII
I. Stadiul timpuriu de activitate
II. Jocul, munca si alte forme de activitate inrudite
III. Ocupatii constructive
Cap.15 DE LA CONCRET LA ABSTRACT
I. Ce e concretul?
II. Ce este abstractul?
Cap.16 LIMBAJUL SI EDUCAREA GANDIRII
I. Limba ca instrument al gandirii
II. Abuzul de metode lingvistice in educatie
III. Utilizarea limbajului in implicatiile sale educationale
Cap.17 OBSERVATIA SI INFORMATIA IN EDUCAREA MINTII
I. Natura si valoarea observatiei
II. Metode si materiale de observatie in scoala
III. Comunicarea informatiei
Cap.18 REPRODUCEREA INFORMATIEI SI EDUCAREA GANDIRII
I. Ideile false despre reproducerea informatiei
II. Functiile reproducerii informatiei
III. Dirijarea reproducerii informatiei
IV. Functia profesorului
V. Aprecierea
Cap.19 CATEVA CONCLUZII GENERALE
I. Inconstientul si constientul
II. Procesul si produsul
III. Apropiatul si indepartatul
Publicat de: Editura Herald
Preț: 47.00 LEI (promoțional inclus în abonamentul tău)
ISBN: 978-630-336-035-5
Publicat de: Editura Herald
Creează-ți un cont gratuit chiar aici.
Disponibilă pentru Android și iPhone de pe Google Play sau App Store.
Ai acces nelimitat la toate titlurile și întreaga experiență Voxa.
Descarcă audiobook-urile preferate și bucură-te de ele chiar și când nu ai conexiune la internet.